♪ KEPADA YANG ESA KU POHONKAN SEMOGA TEMPATMU DI SISINYA.. ♫

Tuesday, 8 November 2011

Misteri Pontianak Jam 12 #2


Malek, seorang pemandu teksi veteran yang telah lama bersara dari angkatan tentera. Walaupun mendapat wang pencen tiap-tiap bulan, tapi Malek terpaksa mencari pendapatan sampingan untuk menyara sisa hidup. Malek sangat komited, biasanya dia akan memandu bermula jam 10 pagi hinggalah lewat jam 3 pagi barulah dia pulang ke rumah.

Ramai rakan-rakan serta saudara bertanya kepadanya mengenai cabaran memandu waktu malam serta risikonya memandangkan terlalu banyak berita mengenai kejadian rompakan ke atas pemandu teksi serta berbagai lagi cerita seram.

Malek sendiri ada mendengar kisah mengenai pontianak jam 12 di kampung Limau Mandarin yang heboh satu ketika dulu. Malahan dia pernah dengar beberapa rakan pemandu diganggu pontianak, namun diabaikan sahaja.

Suatu malam Malek memandu melalui sebuah kawasan perkampungan untuk menghantar penumpangnya yang baru tiba dari luar negara. Selepas menurunkan penumpangnya, Malek bercadang ingin pulang awal ke rumah. Ketika melalui sebuah kawasan perindustrian, ada seorang gadis yang baru pulang bekerja menahan teksinya. Malek segera memberhentikan teksinya mengambil penumpang tersebut.

Gadis tersebut meminta Malek menghantarnya ke Kampung Cangkerang Labi-Labi. Ketika memandu menuju ke destinasi, tiba-tiba Malek teringat tentang kisah pontianak di Kampung Limau Mandarin yang terletak bersebelahan. Dia melihat cermin, alangkah terkejutnya dia saat terpandang gadis berkenaan bertukar wajah dengan rambutnya yang mengerbang ala-ala Joey BPR.

Perasaan takut mulai menyelubungi segenap diri Malek menyebabkan pemanduannya tidak konsisten. Dia bertambah takut saat terasa kuku tajam gadis berkenaan mencucuk tengkuknya.

"Alamak, panjangnya kuku pontianak ni! Mati la aku," bisik hati Malek.

Namun Malek tetap meneruskan perjalanan sambil membaca macam-macam doa sehinggalah dia tiba di destinasi tersebut. Gadis berkenaan menghulurkan wang tambang sebanyak RM12, menggigil-gigil tangan Malek mengambilnya.

"Pakcik mengantuk ke?" soal gadis terbabit sebelum turun.

"Eh, tak la. Mana ada mengantuk," jawab Malek kehairanan.

"Saya tengok pakcik bawa teksi terhuyung-hayang, sebab tu saya cucuk pakai ranting kayu ni." jelas gadis terbabit.

"Hampeh, mati-mati la aku ingatkan pontianak. Rupanya manusia betul. Nasib baik la aku tak mati sakit jantung," bisik hati Malek.

p/s : Diadaptasi dari kisah sebenar seorang pemandu teksi (bapak sedara aku)..

4 comments:

~Nana BamBam~ said...

hahahhaha..bodo malek nieh..tulah kuat sangat tengok citer hantu... ingatkan kuku, rupanya ranting kayu jer.. :P

Lea Isnawi said...

hahahahaha...lawak je.
nasib baek x eksiden

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

haha . lawak lawak :)

zareliqa afiqa said...

heheheheh..nak gelak :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...