♪ KEPADA YANG ESA KU POHONKAN SEMOGA TEMPATMU DI SISINYA.. ♫

Friday, 4 November 2011

Misteri Pengemis


Sudah menjadi kebiasaan buat si kembar iaitu Shiqa dan Rafiqa membantu ibu dan bapa mereka berniaga setiap petang. Walaupun sekadar menjual kuih-muih serta pisang goreng, namun sambutan orang ramai sangat menggalakkan.

Suatu petang tu datang seorang pelanggan lelaki yang agak comot dengan baju compang-camping. Kerana rasa simpati, Shiqa memberi sedikit kuih buatnya. Lelaki itu pada mulanya cuba menolak, namun Shiqa berkeras memberinya sedikit makanan.

"Kenapa tu Shiqa?" soal Rafiqa kehairanan melihat gelagat mereka berdua tadi.

"Kesian aku tengok pengemis tu. Bila aku bagi kuih dia menolak pulak," jawab Shiqa.

Keesokkannya ketika pulang dari pasar, Shiqa terserempak dengan pengemis semalam. Lantas dia mengejar pengemis itu dan memberinya sedikit wang saku. Belum sempat pengemis itu berkata apa-apa, Shiqa telah berlalu. Begitulah mulianya hati Shiqa. Saban hari dia memberikan pengemis tersebut makanan walaupun ditolak, dia pasti menyuruh pengemis itu diam setiap kali pengemis itu ingin bercakap sesuatu.

Sehinggalah satu ketika Shiqa gelisah kerana sudah hampir 2 minggu dia tak nampak kelibat pengemis tersebut. Dalam hatinya timbul simpati, manalah tahu kalau-kalau ditangkap Jabatan Kebajikan Masyarakat ataupun mungkin menjadi mangsa buli budak-budak nakal.

Puas Shiqa mencari si pengemis bertemankan kembarnya Rafiqa, namun mereka gagal menjejaknya. Shiqa kecewa kerana niatnya memberikan pakaian baru kepada pengemis tersebut tidak tercapai. Namun dia tetap berdoa agar Allah menyelamatkan pengemis tersebut dari malapetaka.

Suatu hari hati Shiqa melonjak saat terlihat pengemis itu datang ke gerainya setelah hampir sebulan menghilang. Lantas dia menghulurkan sebuah beg plastik mengandungi pakaian kepada pengemis tersebut, namun pengemis tersebut menolak membuatkan Shiqa marah.

"Saya sedekah ikhlas, niat saya nak bantu awak. Ambik la pakaian ni, jangan la pakai baju kotor tu." ujar Shiqa.

"Tapi saya ni pomen kereta, nak buat apa saya pakai baju cantik-cantik ni? Ni saya nak pulangkan duit yang awak bagi dulu, setiap kali saya nak pulang awak mesti lari. Lepas tu bila saya nak tanya awak suruh diam pulak!" marah lelaki tersebut yang sebenarnya bukanlah pengemis. Shiqa terasa sangat malu lebih-lebih lagi bila terlihat Rafiqa serta ibu dan ayahnya mentertawakannya.

p/s : Don't judge a book by it's cover..

5 comments:

zureen said...

hahaha! asal tak buat dorang couple? hahah~

afzalsukasuki said...

mesti teruk sangat keje pomen tu smpai tahap orang anggap pengemis!huhu

Niza Romli said...

ohh hahahaha....dah boleh agak mesti keja pomen...kelakar tp best :)

Ungu Violet said...

kehkehkeh....cian pomen..

~Nana BamBam~ said...

what ? cian si pomen..adoyaiii

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...