♪ KEPADA YANG ESA KU POHONKAN SEMOGA TEMPATMU DI SISINYA.. ♫

Monday 10 October 2011

Tinggal Potret Itu : Part 1

Hujan sangat lebat menemani pagi ini, kelihatan warga kota berpayung malah ada yang berlari-lari mengelak dari kebasahan. Di suatu sudut kelihatan seorang gadis yang baru turun dari keretanya berlari segera ke dalam ruang legar sebuah hospital swasta.

“Ain, kau tak bawa payung ke? Habis basah kuyup dah kau.” Tegur Nisa, rakan sejawat Ain. Mereka dahulunya sama-sama menuntut di sebuah kolej kejururawatan dan kini bekerja di hospital yang sama.

“Payung aku tertinggal kat rumah la Nisa, rasanya mama aku bawa keluar semalam. Dah sampai sini baru aku teringat payung aku,” jelas Ain.

“Kau pergi la tukar uniform dulu, nanti jumpa aku kat cafe. Aku lapar ni, belum breakfast lagi,” ujar Nisa.

“Ok, nanti aku turun. Mana Ida dengan Suraya? “ tanya Ain.

“Diorang awal-awal lagi dah ada kat cafe. Kau salin la cepat, nanti pukul 8 dah masuk kerja,” jelas Nisa. Ain segera bergegas ke bilik persalinan manakala Nisa terus menuju ke cafe.

Ain membuka pintu locker di bilik persalinan, tangannya mencapai uniform yang sudah disiapkannya awal-awal. Saat itu juga matanya terpandang sekeping gambar yang memang disimpan di dalam locker itu. Hatinya sayu, matanya mulai digenang air. Lantas ditutupnya pintu locker dan terus mempersiapkan diri.


Di cafe, Nisa gelisah menanti kelibat Ain. Ida dan Suraya mulai kehairanan, mereka memandang satu sama lain.

“Kau ni kenapa Nisa, gelisah semacam je aku tengok.” Sapa Ida.

“Ain ni, lambat sangat.” Jawab Nisa ringkas. Seketika kemudian dia lega terlihat kelibat Ain masuk ke cafe. Ain kemudian memesan makanan dan minuman. Dia duduk di sebelah Nisa tetapi tak berkata apa pun menambahkan lagi kehairanan Ida dan Suraya.

“Ain, kenapa dengan kau ni? Kau tak sihat ke?” tanya Suraya. Ain hanya menggelengkan kepala.

“Kau teringatkan Shah ke?” soal Nisa pula. Ain terus membisu namun airmatanya menceritakan segalanya. Nisa menggosok-gosok bahu Ain.

“Ain, tak baik kalau kau terus bersedih. Allah lebih sayangkan Shah, kau kena redha Ain.” Pujuk Ida pula cuba menenangkan sahabatnya. Namun Ain terus menangis teresak-esak dan cuba ditenangkan sahabat-sahabatnya.

p/s : Part 2 akan menyusul nanti...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...